Friday, March 2, 2007

دعوة للتدوين.....دعوة للحرية


كنت عالطول بدور على انى اعبر عن رايى صح-فى نظرى طبعا او غلط-فى نظر بعض الناس- المهم اعبر وخلاص واعلق على حاجات كتير باشوفها او باسمعها او بقراها ... دا كانت من اكتر الاسباب الى خلتنى افتح مدونة فى اول الامر كنت بقرأ على النت لناس كتير فى موضوعات مختلفة بس كلهم فى مجال معين لانهم كانوا بيبقوا مرتبطين بالموقع الى بيكتبوا فى لحد ما لقيت موقع كدة بتاع انسة سعودية اسمها نجوى كانت بدون من غير حتى ما تعرف اى هو التدوين وانا بعتلها شوية حاجات كنت كتبتها لما حصلت مواضيع زى الحرب على افغانستان والعراق وكان هدفى نتشارك الافكار وكمان الاقى حته انشر فيها بحرية شوية بعد كام شهر كدة سمعت محمود سعد وهو بيتكلم عن التدوين والمدونين وكان ساعتها جايب علاء وانا طبعا اتبسط اوى وساعتها ابتديت اقرى المدونات وكانت اول مدونة اقراها بنت مصرية وهى كمان الى قالت ازاى الواحد يعمل مدونة ساعتها قلت خلاص انا حاعمل مدونة لنفسى وفعلا عملت مدونة بس مكتبتش فيها حاجة عشان كنت باجل عالطول وكنت فاكر ان الواحد عشان يكتب فى المدونة لازم يكتب كلام بقى منمق وفصحى وكدة حتى اول المواضيع الى كنت بكتبها كانت فصحى مع انى كان بيطلع عينى عشان الاقى الفاظ مناسبة على الى عايز اقوله المهم فضلت كدة فترة لحد ما قررت انى الغيها وفعلا لغتها-كانت بنفس الاسم دا على فكرة- بس كل شوية كنت بتخنق اكتر وقررت انى اكتب تانى عشان مفيش حاجة فيها امل ولا تعليم الواحد عارف يتعلم فى صح ولا عيشة الواحد عارف يعشها صح ولا اكل ولا حتى هوا حتى عارف يتنفسه صح-القاهرة من اكتر المدن تلوث فى العالم- ولا حكومة نافعة ولا مجلس شعب نافع ولا شرطة بتحمى ولا حاجة بتتغير فقلت خلاص بقى الواحد يتمتع بالحاجة الوحيدة المفروض انها من حقة وهى الحرية...طبعا فى دولتنا الكريمة عشان تبقى حر حر مينفعش بس طبعا المدونة حتبقى حر حر يعنى فقررت انى اتمتع بحريتى دى وادون وابتديت ادون وابتديت اتعرف على المدونين وابتديت احضر احداث بيتقابل فيها المدونين يعنى من الاخر قررت انى ابقى حر بس للاسف حتى دى مسبوناش نتمتع بيها كلها -نكدوا عليا الله ينكد عليهم- قال اى الحكومة بتفكر فى وضع ميثاق للكتابة على المدونات وكمان جاى موضوع كريم-مش حتكلم غير فى الجزء الى باعترض عليه والى هو اهانة الريس- بكره يجى يقولك اهانة الحكومة وبعديها اهانة الشرطة وبعديها اهانة الشعب.حرام بقى حتى شوية الحرية عايزين تتطلعوا عنينا بيهم بصوا يا جدعان انا كتبت البوست دا عشان اقول لكل الناس الى بيدون خليك دون ولا يهمك اى الى حيحصل يعنى ماهى خربانة خربانة ولاى مش بيدون بقوله دون لانك كدة حتى حيبقى اسمك بتتمتع بحق من حقوقك الادمية شوية لحد ما نشوف اى الى حيحصل

4 comments:

Anonymous said...

واالله هنفضل ندون ونكتب ونفضح حتي اخر يوم في عمرنا مش هنسكت ابدا ده عهد مني والعهد ده لازم ياخده كل المدونين ربنا يحفظنا منهم ويصلح حاللك يامحمد انتا فين ياض مش بتكتبلي ليه

MoHaMeD HoSSaM said...

يا عم كتبتلك وقولتلك ابقى قولى ايمالك عشان اضيفك على الماسنجر عشان نعرف نتكلم

حدوته مصرية said...

عندك حق يا محمد وكلنا هندون ونكتب بحرية بس لازم نسعى كمان لحريات تانية على الواقع والحياه اللى بينعشها دى تبقى الحياه اجمل بكتير

MoHaMeD HoSSaM said...

طبعا لازم نسعى لكدة اكيد بس على الاقل لحد ما تتصلح الامور ونوصل على ارض الواقع للحرية نبتدى بيها من هنا