Sunday, March 4, 2007

الدستور الكوميدى

كنت من فترة كدة وانا قاعد بشوف موقع وائل عباس وبتفرج على فيديوهات التعذيب قلت اشوف موقع لجريدة الدستور فتحت جوجل وكتبت الدستور طلعيلى نتائج كتيرة بس من ضمنها كان الدستور المصرى قلت القى كدة نظرة على الدستور واخد فكرة هما كل شوية يقولك تعديل الدستور تعديل الدستور المهم انا دخلت وابتديت اقرا فيه المواد، طبعا هو متقسم من جوه لابواب وكل باب فى فصول زى كتب المدرسة كدة ابتديت اقرى شوية شوية بس بصراحة ابتديت اضحك من الكلام الى المفروض انه دستور مصر الى هو النظام الى ماشية عليه مصر والى بيتعمل بيه فى القوانين وكدة وكان من ضمن المواد الى ضحكتنى اوى واحب اهديها لكل من وزارة الداخلية وحبيب العادلى
اولاً مادة(42): كل مواطن يقبض عليه أو يحبس أو تقيد حريته بأى قيد تجب معاملته بما يحفظ عليه كرامة الإنسان، ولا يجوز إيذائه بدنيا أو معنويا، كما لا يجوز حجزه أو حبسه فى غير الأماكن الخاضعة للقوانين الصادرة بتنظيم السجون. وكل قول يثبت أنه صدر من مواطن تحت وطئة شىء مما تقدم أو التهديد بشئ منه يهدر ولا يعود عليه

ثانياً مادة(47):
حرية الرأى مكفولة، ولكل إنسان التعبير عن رأيه ونشره بالقول أو الكتابة أو التصوير أو غير ذلك من وسائل التعبير فى حدود القانون، والنقد الذاتى والنقد البناء ضمان لسلامة البناء الوطنى

طبعا انا كان تاثير المادتين دول عليا بعد ما كنت فى موقع وائل جامد اوى لدرجة انى مكونتش عارف هو الواحد المفروض يضحك ولا يعيط بس انا ضحكت من كتر الهبل الى بيحصل فى البلد ربنا يسترها معانا ولا يوقعنا تحت ايد واحد من ولاد الجزمة دول الى فاكرين ان البلد اتعملت ليهم بس وان الشعب المفروض ياخد على قفاه ويسكت .

11 comments:

-_- said...

ده دستور مصر ؟؟

امال احنا فين ؟؟

MoHaMeD HoSSaM said...

مش عارف وقعنا منهم فى الطريق

أسوور said...

آه والله هو الهبل بعينه

karakib said...

يتمتعون بحس فكاهي لا مثيل له عندما يعرضون أمامنا مواد الدستور

karakib said...

حرية الرأى مكفولة، ولكل إنسان التعبير عن رأيه ونشره بالقول أو الكتابة أو التصوير أو غير ذلك من وسائل التعبير فى حدود القانون، والنقد الذاتى والنقد البناء ضمان لسلامة البناء الوطنى
------------------------
أقصد من يطبقون هذه المادة

karakib said...

أكيد ممكن تضيفني عندك عالمسنجر أم أس ان
m0lt0@hotmail.com
copy and paste it
و شكرا لأهتمامك

raspoutine said...

محمد حسام
انا بجد حبيت اجى هنا واشكرك على حضورك معانا بجد
انت انسان مهذب ورقيق المشاعر
وانا سعدت جدا بصداقتك يا محمد زان شاء الله هنفضا اصحاب على طول زى ما انت عايز

واحب اهنيك على المدونه الجميله دى
بس اكتب شويه عن محمد حسام وعرف الناس بيك اكتر



ايمن فاروق

MoHaMeD HoSSaM said...

شكرا ليك يا ايمن وانا الى سعد فعلا انى اتعرفت عليك
واتمنى تدوم صدقتنا دائما

smraa alnil said...

اهي وجهه نظرك دي هتودينا في داهية
سبني يا عم اربي العيال وامش جنب الحيط
بلا دستور بلا نيلة
اديك شايف استاذ حسني سليمان قال عليا ايه
هههههههههههههه
اسجنا بقي يا عم بدستورك دة

الحمقاء المضلله innominate x said...

ضحكتني!!

حواء said...

تصدق أنا كمان مت على روحى من الضحك وخصوصا ام قلاأت المادة 47 , بس على فكرة الشعب عارف أنه بيضحك عليه وسعيد جدا لانه واخد على الضرب على ال...؟ وبيحبه موووووت