Tuesday, March 20, 2007

امـــــــــى



اقف فى وسط الالعاب لا اعرف ماذا اختار لاجد اختى تجرى على لعبه الارجوحة (المرجيهة يعنى) اذهب لارى اذا كنت استطيع ان اركب معها لتقنعنى انها تركب وانا ادفعها ثم انا اركب وهى تدفعنى بالطبع لتستولى على الدور كله ولا املك غير انى اقول لها"والله مانا لاعب انتى بتلعبى لوحدك " لاتركها غاضباً وامر من امام الاطفال الاخرين الذين يلعبون نفس اللعبة......وفجاة....
تصطدم بى احد الارجوهات(قلنا المرجيهة يعنى) فى مقدمة راسى لاكتشف ان هناك دماء وانى قد جرحت من جراء الصدمة بالطبع لم يكن بوسعى لحظتها غير ان ابكى واجرى على امى التى تحتضننى وتقوم لتجرى بى الى مركز الاسعاف فى النادى لتصطدم بكل ما يقابلها من اشياء وتظل تبكى على بكائى حتى نصل الى العيادة ويطمئنها الدكتور انى بخير وان هذا مجرد جرح بسيط وسيقوم بعمل اللازم ...

تهدئ امى من روعها لتكتشف بعد ذلك ما اصابها هى من جراء ما كانت تصطدم به عندما كانت تحملنى وتجرى لترى اثار الكدمات

والخبطات والجروح التى لازمت علاجها اسابيع كاملة

هذا بالطبع ليس احد مشاهد الافلام بل هو واقع حدث لى ولا اعرف حقاً برغم اننى كنت صغيراً ذلك الحين الا اننى اتذكر هذه الواقعة واتذكر

نظرة امى التى كانت كمن طعن عندما رات الدماء تسيل من جبينى وكلما جرحت او نزف الدم منى اتذكر هذا المشهد جيداً


كم احبها وكم ساحبها
تلك المراة التى طالما كانت الحنان متمثل فى انسان، كانت تعطينى دائماً دون ان تسالنى، كم بكيت من اجلها وانا اراها تعانى فى الازمات وتحاول ان تخفى عنا حتى لا ينتقل الينا قلقها، لم اتخيل يوماً ان اعيش بدونها او ان ابعد عنها

اتمنى ان اصرخ للعالم اجمع واقول لهم هذه امى
امى هى البساطة بعينها.....ليست خبيرة تربية....انها مجرد ام وهذا يكفى

احب ضحكتها عندما اداعبها
واحب غضبها التى لا تعرف كيف تصتنعه ثم تنظر لى وتضحك فى النهاية


امى سامحينى اذا اخطات فى حقك فى يوم فانتى تعرفينى اكثر من نفسى



الام نعمة لا يقدرها الا من حرم منها فانتبهوا الى النعمة التى معاكم وتذكروا ما فعلت من اجلكم.






كل سنة وانتى بخير يا اجمل واحن ام فى الدنيا......

17 comments:

بيتنا القديم said...

كل سنة وكل امهاتنا بخير

نحن نعيش فقط ببركة دعائهم

تحياتي

hosnysoliman said...

ابقاها الله لك فى صحة وعاقية الحضن الداقىء والقلب الحنون فهى الام منبع المشاعر والعواطف الجميلة وكل سنة وهى طيبة

david santos said...

Hello!
This work is very good. Thank you.
I don`t speak Arabic. We can make words with letters and with the words we can make sentences.
Thank tou

smraa alnil said...

محمد
معلش اعذرني مش هقدر اقرا البوست
بس كل سنة ومامتك بخير وسعادة يارب

micheal said...

كل سنه و كل أمهات مصر بخير
تحياتي لك

Abd El Rahman Magdy said...

كل سنة وهي طيبة
وربنا يخليهالك

وشوشني said...

كل سنة وهي بخير

ذو النون المصري said...

كل سنه و كل الامهات بخير
تقريبا كل المدونين كتبوا عن الام
فلا هي عاده طيبه جدا
كل واحد فينا كتب قصه متميزه عن غيرها
عندي فكره اننا نجمعها كلها في كتاب واحد لصالح اي جهه خيريه
تحياتي

MoHaMeD HoSSaM said...

بصراحة انا مش عارف اقولكم اى بس اولا شكرا ليكم كلمكم على تعلقيكم حتى انتى يا سمرا يا وحشة يالى مقرتيش
بس المهم فعلا اننا كتبنا عن اعظم حاجة بجد وهى الام

Tamer Nabil Moussa said...

كل سنة وجميع الامهات بخير وصحة وسلامة

الام الحي الحققيى فى حياة كل انسان

تحياتى

smraa alnil said...

محمد
انا مش عايزاك تزعل
انا مش قريت لاني بحاول اتجنب اي شئ يزعلني
انا جاي عليا عيد الام بفتكر اني لوحدي وان انا اللي بقوم بدور الام
في حين اني محتاجة احس بالدور دة ومش بلاقيه
صدقني انا مش قريته عشان حاجة تانية غير اني مش اعيط او ازعل

علي الالفي said...

الام نعمة لا يقدرها الا من حرم منها فانتبهوا الى النعمة التى معاكم وتذكروا ما فعلت من اجلكم.



احسنت جدا في الكلمة دي
و كل سنة و كل امهات الدنيا بخير

MoHaMeD HoSSaM said...

سمرا يا جميلة انا والله ما زعلان ومش عايزك كمان انتى تزعلى او تديقى وبجد انتى انسانة جميلة ربنا يخليكى لاخواتك ويا ستى انا المهم عندى انك تكونى بخير

smraa alnil said...

محمد
انا عندي تاااااااااااج
وهتعملوا يعني هتعملوا
لانك من ضمن القايمة عندي
اجباااااااااري

إبراهيم محسن said...

انا بحييكي على كلامك

فعلاً الأم نعمة وكويس انك نبهتي على نقطة معنى ان نفقد النعمة لازم بجد نقدرها

سلام

MoHaMeD HoSSaM said...

بحيكى اى يا اخ ابراهيم
انا محمد حسام يا ابراهيم
مش فوزية محمد

حواء said...

حلوة اوى يارب يخللى كل الامهات