Monday, May 12, 2008

لا والنبي يا عبده



الاشياء الصغيرة تداعبني بتلك النظرات المغرية لانها تعرف كم اعشقها

بداية غير موفقة ككل البدايات التي اكون مستعدا بها للكتابة عن شي "شديد الاهمية " ككل الاشياء التي احاول ان اتكلم عنها ،لاتحول الي كائن يحاول الكتابة كما يرسم كل ما يبتدي يرسم يمسح او يقطع الورقة ويبتدي يرسم من
جديد
كاني مثلا مستني حد يشتري الي برسمه قصدي الي بكتبه
قبل ما ابتدي اكتب كنت بفكر في الحاجات الي بتيجي علي بالي وببقي عامل حسابي اني حكتب عنها في يوم من الايام
الفكرة ببساطة اني بقيت عايز اكتب من ناحية عن نفسي وبس
اناني مش كدة

ومن ناحية تانية عايز اكتب عن كل الي بيدور حوليا ومليش علاقة بيه او ليا علاقة بس مش اقوي

لم تكن الايام تمهل احد ان يبحث عن ما يريده
بداية تانية منيلة بستين نيلة

خلاص الواحد راحت عليه-علي اساس اني كنت نجيب محفوظ

مش عارف بجد الايام الاخيرة في حياتي او ممكن اقول الاشهر الاخيرة كانت غريبة بكل المقاييس يعني كل حاجة بقت بتغيير بسرعة مش زي زمان لما كنا بنسمع عن الحاجة وتحصل بعديها بسنة بس دايما الحاجات الي بتحصل الايام دا بسرعة هي الحاجات المنيلة مش الحاجات الكويسة

حياتي بقت عاملة زي البلد بفكر اخصخصها وابعها يمكن تجيب فلوس واهي بردة لما الناس تبقي دافعه فلوس حيعرفوا يحفظوا عليها ويديروها كويس وممكن بردة استعين بخبرة اجانب بس المصاريف حتبقي كتير

مش عارف اي الي عمال اقوله دا

هيست كتير انا النهاردة
المهم اني قعدت وكتبت

كفــــاية نـــكد بقي

12 comments:

Empress appy said...

طيب اكتب عنى ما انا من متغيرات حياتك ههههههههههههه
شوفت الانطلاقه والوثاقه من نفسى
ايه الوثاقه دى ما علينا
المهم تخصخص مين حضرت انت هتستعبط ماشى ماشى لما نتقابل
بس يا ويلكم بيك تانى

Tamer Nabil Moussa said...

ازيك يامحمد

اخبارك اية

انا اسف ان الفترة اللى فاتت دى مش كنتى بجى عندك ولاحتى اتصلت اطمن عليك

بس غصب عنى انا من شهر 12 اللى فات ولحد الان وانا فى البيت حصلت ليا حادثة عربية وعملت عملية فى رجلى

والان الحمد الله احسن صحيح ماشى على عجاز بس ربنا يسهل والفترة دى تعدى على خير لانى بصراحة بقللى فترة قاعد فى البيت ومخنوق من اللى انا فية

ربنا يكرمك ويوفقك

تحياتى

MoHaMeD HoSSaM said...

appy

انطلاقة ووثاقة مرة واحدة
دانتي عديتي الفلنكات

هي اي الفلنكات دي

اديكي عديتيني



tamer nabil

الف سلامة لا معلم

وانا بجد الي مش عارف اقولك اي والله ولا عندي خبر ربنا معاك يا جميل وشكرا علي اهتمامك

وربنا يقومك يالسلامة

محض روح said...

حمدالله على السلامه
:)
يارب تكون بخير

همس الاحباب said...

زيارة للمرة الاولى
وجميل جدا اسلوبك فى الحديث
واكتب يا عمنا كل اللى يجى على بالك ومرة تفوت ولا حد يموت
تحياتى
خالد

ميرا ( وومن ) said...

اول زيارة
بس بجد أية التهييسة الكبيرة دي
عموما مش مهم متعملش حساب اي حاجة ولا تفكر كتير
انا بكتب كويس ولا وحش يستاهل ولا ميستهلش
المهنم انك تكتب وتعبر عن نفسك مش مين هايفهم ومين لا مين هايستفيد ومين لا
المهم انك تبقي موجود
تحياتي

reri said...

أولا حمد الله علي السلامه يا محمد
انت بعدت كتير اوي ودي المشكله
اه انا بعدت عن التدوين بس مش نهائي زيك يعني وقفت علي الحدود
ما علينا
بحس انك شخص تاني غير محمد اللي اعرفه
في المدونه شخص آخر
عموما اكتب عن كل حاجه واي حاجه تيجي في بالك يا محمد
المهم تخرج اللي جواك

سلاحف
:))))

MoHaMeD HoSSaM said...

محض روح
شكرا علي سوالك يا دينا

:)
انا الحمد لله كويس

همس الاحباب
شكرا ليك بجد يا خالد علي زيارتك
وانا مبسوط فعلا اني عرفت انسان زيك
انت فعلا تستحق المعرفة


وومن

ازيك يا جميل

شكرا علي اهتمامك وزيارتك

المهم انك تبقي موجود
كلمة جامدة

ريري
انتي حتكدبي من اولها حدود اي الي وقفت عليها
اقول للناس دلوقتي انتي فين

وكمان جيبالي شخص تاني

هو مش كفاية واحد
تحياتشي
ترتز

Anonymous said...

هيييييييييييييييييييييييه

دونياااااااااااااا

نكد يا سيدي نكد

محدش واخد منها حاجه

تحياتي
و
محبتي

LAMIA MAHMOUD said...

على فكرة البدايات مكانتش منيلة ولا حاجة
حلوة فعلا

غير كده بقى مالك في اية مش فاهمة؟

MoHaMeD HoSSaM said...

عبد الرحمن فارس

شكرا يا مستر عبده
كلامك درر

MoHaMeD HoSSaM said...

لميا

بجد يا لمي مش عارف اقولك ايه

اولا حكاية البدايات دي فهي بدايات مواضيع فعلا انا كتبتها بس عمري ما نشرتها لاني مش عايز حد يقرها امال كتبتها ليه مش عارف؟

ثانيا

انا مش عارف اشكرك انك فتحتي المدونة تاني ولا ازغرط واخلص

ثالثا
مفيش حاجة معينة يا لميا هما حاجات كتير اوي حصلت بسرعة اوي

زي مثلا لما تعيشي عشرين سنة ميحصلش فيهم غير حاجتين هما فعلا الي تفتكريهم

وفي تلت سنين بس يحصل عشرين حاجة من الي المفروض تحصلك كل عشر سنين مرة لو حصلت

مش عارف اشرح اصل الموضوع طويل ومش عارف فهمتيني ولا لا

بشكل ابسط حياتي اتلغبطت فترة مكونتش عارف ابقي محمد الي انا اعرفه بس ابتديت ترجع زي الاول والحمد لله

وشكرا تاني علي كل حاجة